yttrandefrihet?

Lagen om yttrandefrihet gäller tydligen inte alla. En vän har tvingats lägga ner sin blogg då Dagens Nyheter hörde av sig och sa åt henne att om hon inte gjorde det så skulle det bli juridiska konsekvenser. Den lilla människan mot det stora etablissemanget.

Vart är världen på väg när en helt vanlig människa inte får uttrycka sig hur hon vill? Vad jag skriver i min blogg är min personliga åsikt och vad jag vet (visste?) så är man tillåten att ha en egen åsikt i Sverige.

jag blir så trött på Sveriges jävla dubbelmoral! Vi snackar alltid så jävla mycket om hur demokratiska och jämställda vi är samtidigt som vi klappar oss sjävla på axeln. Men hur demokratiskt är ett land som bara tillåter folk som bloggar om smink och utseende få fortsätta blogga? Hur demokratiskt är ett land som inte tillåter en egen åsikt få finnas i skrift, öppen för alla? Jag måste bara påpeka att när Gudrun Schyman jämförde med talibaner var hon inte helt ute och cyklade...

Jag tänker fortsätta att förpesta intranätet med mina åsikter och jag tänker fortsätta vara arg och ärlig. Ända tills DN får för sig att stänga ner mig också... Tydligen bestämmer de på DN vem som får skriva och inte. Jävla as. 


Kommentarer
Postat av: Nicklas

WTF?! Det har de väl för helvete inte rätt till? Upphovsrättskyddat material är det enda de kan begära att tas bort. Det är för fan sjukt.

2009-12-31 @ 21:07:24
URL: http://awkwardbreak.com/
Postat av: Martin

svårt att uttala sig utan veta vad som skrivits, även om jag såklart tycker att det låter helt galet...



Detaljer, ffs!

2010-01-01 @ 03:18:14
Postat av: herdware

Ja, detaljer hade underlättat.

2010-01-01 @ 13:09:02
Postat av: Catfight

2010-01-02 @ 10:05:00
Postat av: Catfight

Jag har inga detaljer riktigt än... sen vill jag inte lägga ut detaljer om andra... de måste få välja själva vad de vill dela med sig av och inte.

2010-01-02 @ 10:06:24
URL: http://catfight.blogg.se/
Postat av: Fredrik Adolvsson

Detaljer om personen är mindre intressant än detaljer om händelsen. Det behöver inte ens vara specifikt. Men det vore trevligt att veta mer innan jag vet om jag ska bli upprörd, för det känns som om bloggare emellanåt kan vara rätt bra på att blanda ihop det där med yttrandefrihet och upphovsrätt. Tyvärr.



Och om det nu verkligen är ett fall av det förstnämnda, så skulle jag vilja göra mitt för att ryta till.

2010-01-04 @ 00:11:59
URL: http://fredrik.tumblr.com
Postat av: Catfight

Personen i fråga har skrivit en kommentar till en krönikör på DN. En ganska hård kommentar, som jag personligen anser är befogad. Hon har inte gjort något annat än att uttrycka en åsikt och länka till den krönika hon blivit arg på. Inga fel med upphovsrätter eller dylikt. Bara en åsikt. En åsikt som tydligen inte var okej och inte innefattades av yttrandefriheten.

2010-01-07 @ 00:20:18
URL: http://catfight.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0