The story of Dalarna pt 2

Ja och så bar det då av till Dalarna... När vi nästan r framme får jag informationen att det är 16 grader kallt. 16 grader! Vad faan... Jag som hatar kyla ska nu leva mitt ute i skogen i 16 gradig kyla. Skit tänker jag, men det var faktiskt inte så farligt som jag väntat för de hade faktiskt installerat värmepumpar så huset värmdes inte bara upp av kaminen i köket längre. Yay !,tänkte jag. Det enda problemet var ju bara att pumparna drog så mycket ström så varje gång vi lagade mat och använde ugnen så gick strömmen. Cirka en gång om dagen blev huset svart och Karl i huset gormade och tjatade om ampere hit och mätare dit. Själv fattade jag ingenting.

Det värsta med att vara i Dalarna är de invanda könsmönstren. Det går inte att värja sig från dem. Jag mår skitdåligt av det för jag kan inte vara mig själv. Könsmönstrena är så pass starka att det bara är att foga sig in i mallen, och det får mig att må piss. Som tur var hade jag laddat Mp3spelaren med ååå tjejer-skivan så jag fick min feminism genom musiken och kunde ha min egen lilla mentala kamp mot skiten.
 
Jag kan egentligen inte beskriva på vilket sätt de gamla könsrollerna existerar där ute i skogen för tecknen är så subtila och många att det är ett way of life som är oifrågasatt. Små detaljer i en konstant ström gör att det inte finns något sätt att försvara sig eller mota bort det. Det enda man kan göra är att ruta in sig i livet som det är där. Kvinnorna i köket, männen framför tv:n och allt måste kontrolleras (helst av männen) och vändas och vridas på tusen gånger.

Men det absolut värsta när vi är där uppe måste ju förresten vara att alla de saker som jag ogillar hos Sam Bo blir mycket mycket värre. Inte nog med att Sam blir "mer sån" än vanligt utan ALLA i hans familj har dessa sidor. Det är så otroligt mycket snack och så vansinnigt lite verkstad. Att ta sig in till byn för att handla måste först diskuteras fyra-fem gånger och när man då har bestämt att man SKA åka, då ska det förberedas och eventuellt diskuteras några gånger till, bara för att vara på den säkra sidan. Om man bestämmer att man ska åka vid tio-tiden så kommer man iväg vid tre, halv fyra. JAG BLIR TOKIG!!!!

Men allt var inte dåligt där uppe... mer om de bra sakerna imorgon... Wait for Dalarna pt 3.

Kommentarer
Postat av: Miss. Jim

Längtar efter del.3!!! Kan livet bli annat än skit i Dalarna? Du har, Ellinor, övertygat mig om att Dalarna är fullkomligt överflödigt att bibehålla i vårt Svenska rike. Spräng skiten!!! ;-)

2009-01-05 @ 18:56:12
URL: http://jimblomqvist.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0