Thelma & Louise

Igår kväll gick den här underbara filmen på tv och jag insåg hur mycket jag älskar den. Filmen var extremt viktig för mig när jag var yngre, den visade två starka kvinnor utan skuld, och den är fortfarande viktig. Det finns ingen skuld i Thelmas våldtäkt och paret porträtteras med sån kärlek att starka kvinnor blir okej och inget fult.

En underbar film som visar en historia som skulle kunna hända vem som helst, om än något överdriven. När Thelma tycker att de ska gå till polisen och anmäla våldtäkten säger Louise "We do not live in that kind of world Thelma" och det är så sant. I en utopisk värld skulle hon kunna dansa cheek to cheek all night med honom utan att ha "bett om det" men we do not live in that kind of world. Porträttet av Harlan är också så bra. Ingen känner sympati med den mannen och jag tror att alla tycker att Louise gör rätt när hon skjuter honom. Vi vet alla att det är fel att ta lagen i egna händer men just här är det okej och t.o.m beundransvärt.

Thelmas frigörelse från sitt svin till man är också upplyftande även om hon behöver gå till extremen för att få sin frigörelse. Jag älskar den här filmen!



Bilden tog jag härifrån

Kommentarer
Postat av: Gud

Här moraliserar vi... Mord är bra bara rätt folk dör!!!!

2009-07-29 @ 18:18:29
URL: http://jimblomqvist.webblogg.se/
Postat av: Catfight

filmen är gjord på ett sånt sätt att mordet känns okej. Som jag skrev så vet vi alla att det är fel att ta lagen i egna händer... filmen är mer sympatisk mot förtryckta kvinnor än våldtäktsmän och därför känns det helt okej att Harlan kolar vippen... i verkligheten blir det en annan sak, men jag uppskattar de förfriskande kvinnoporträtten. Thelma och Louise är aldrig offer.

2009-07-29 @ 18:44:55
URL: http://catfight.blogg.se/
Postat av: Gud

Du kanske fick intryck av att jag var inronisk; det var jag inte. Tycker att det är helt rätt och att det faktiskt finns rättfärdigade mord... eller iallafall mord som man FÖRSTÅR. Susan Surandons dialekt är ju oövervinnerlig!! Alabama-trash!! :)

2009-08-01 @ 07:21:05
URL: http://jimblomqvist.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0