Fattigdom

Jag börjar med att visa det bokpaket jag var tvungen att köpa för den här kursen. Den kursen jag läser just nu pågår mellan 26 oktober och 26 november. Alltså en månad.



Bokpaketet bestod av 18 böcker och kostade mig ca 2000 kronor. Studiemedlet jag får ligger på ca. 2900. Hur är det tänkt att jag ska kunna överleva, betala hyra och andra räkningar med det bidraget?

Jag hörde på tv häromveckan att "vi har massor med studenter i landet som lever och klarar sig bra". HA! Det var det dummaste jag har hört.

Nu när alliansen har lovat att höja studiemedlet får de en massa lovpris för det, men vad är det de gör? De ska höja lånet med 380 kronor och bidraget med 40 kronor. Det är inte att höja studiemedlet!

Att höja ett lån är inte att ge studenter mer pengar, det är att höja deras skuld. Att inte heller göra denna höjning frivillig gör att fler studenter kommer att få ännu högre lån än vad de hade innan. Att påstå att man höjer studiemedlet när man egentligen ger studenter högre skulder är inte rätt. Alliansen borde risas för det de gör, inte rosas.

Jag blir vansinnig på dessa krumbukter som alliansen hela tiden ängnar sig åt. Är det inte val snart? Så vi kan bli av med dessa elitistiska puckon som sitter och bestämmer?

Det borde vara enkel matematik: Att höja ett bidrag= ge mer pengar   Att höja ett lån= ge mer skulder

Ska det vara så svårt?

Kommentarer
Postat av: Nicke

Wiiii! Gilgamesh! Önskar dig en lyckosam läsning!

2009-11-12 @ 10:48:44
URL: http://harm.blogg.se/
Postat av: Emelie

Mon dieu! Det var en stor hög..

2009-11-12 @ 14:21:18
Postat av: Jenny

Hrm. Alltså, nu får du bli lite arg eller mkt arg på mig om du vill men jag känner litegrann faktiskt att det nog är så att om man vill plugga och skaffa sig en högre utbildning så ska man inte kräva att pappa staten ska betala allt för en. Liksom räkmackelivet och allt det där. Själva utbildningen är ju faktiskt gratis och visst är det för jävla dumt att böcker kostar tre och en halv miljon men! Om man inte överlever på studiemedlet då får man baske mig skaffa ett jobb eller helt enkelt bita i det jävligt sura äpplet och ta det tillhörande lånet hos CSN. Jag tror att Ni är få som klarar en utbildning på x antal år utan lånet och utan ett extrajobb. Då är det nån som betalar nåt åt en. Tex en sambo eller en man eller en flickvän eller fru... Jag förstår inte riktigt varför man förväntar sig att få betalt för att man pluggar? Man har ju liksom redan fått en gratis skolgång på 13 år med betald mat osv. När är det nog?

2009-11-12 @ 16:03:48
URL: http://underhuden.webblogg.se/
Postat av: Malin

Bort med alliansen NU (^^)v! Jobb, ja ska man bli lärare så kommer det ta ännu längre tid att betala tillbaka lånet om det höjs, lönen är ju inte så fet. En gymnasielärare pluggar lika länge som läkare, men en läkare får mer lön. Alltså kan de betala av lånen myyycket tidigare än en lärare. Vad det gäller den betalda maten så Är det Inte gratis mat på skolan. Men sen är det tiden som ska räcka åt. Alla klarar inte av att plugga och jobba samtidigt. Jag avundas alla som klarar av det. Jag vet med mig att jag Inte klarar av att göra båda...

2009-11-12 @ 18:43:53
URL: http://malveg,blogg.se
Postat av: Jenny

Man kan diskutera löner i all oändlighet. Det finns massor av yrken som behöver ses över om man säger så. Sen vet inte jag var du har gått i grundskola men i min värld så får man gratis mat i skolan de 13 år man går där...

2009-11-13 @ 01:45:13
URL: http://underhuden.webblogg.se/
Postat av: Catfight

Jenny: Jag har ju extrajobb och pluggar och pengarna räcker inte alls ändå. Staten betalar ju inte mycket... det är ju som sagt ett lån du tar, precis som vilket banklån som helst, fast med mycket högre ränta.



Självklart har vi det bra här som inte behöver betala för själva utbildningen men det som jag är förbannad på är att de PÅSTÅR att de höjer studiemedlet, fast de uppenbarligen inte gör det. Jag anser inte att 40 kronor räknas som en höjning.



Om man har lån OCH bidrag så får man ca 7000-8000 kronor/månad i tio månader och det ska alltså räcka till allt. I samband med att alliansen "höjer" studiemedlet så ska de minska fribeloppet, alltså se till att man inte KAN jobba samtidigt.



Jag förstår din poäng men det känns som om du läste förbi min. Jag är förbannad på att alliansen får cred för en höjning, fast de inte höjer.



Sen finns det ju faktiskt en maxgräns för hur mycket du får tjäna varje månad för att få behålla bidraget. Om du jobbar heltid under "sommarlovet" så har du nästan nått det taket, vilket gör att du inte kan jobba under terminerna.



Jag vill inte verka bortskämd på något sätt, men de förhållanden man lever under om student är inte okej. Matpriser, hyror, bokpriser och allt annat man behöver har höjts men inte studiemedlet... var är resonen där?

2009-11-13 @ 18:54:22
URL: http://catfight.blogg.se/
Postat av: catfight

Jenny: Jag skrev ett jättelångt och bra svar här, men eftersom internet hatar mig så försvann allting och jag orkar inte skriva det en gång till. Vi får ta diskussionen när vi ses istället :) Så har vi något att se fram emot.

2009-11-13 @ 18:58:44
URL: http://catfight.blogg.se/
Postat av: Jenny

Nej men alltså jag har ju själv pluggat och tagit lån som jag betalt på i...7 år och har 6 kvar tror jag. Då fick man 6000 i månaden och för mig var det massor av pengar, jag hade nämligen varit mammaledig innan och då fått ca 1000kr i månaden. Enorm skillnad. Och visst är det ett lån men det är ett lån som gör det möjligt för mig att studera. Att utvecklas, få bättre möjlighet till jobb osv.



Jag fattar din poäng men jag håller inte med om att studiemedlet borde höjas. Jag tycker inte man ska förvänta sig att bli försörjd, det får man som vuxen, fullt frisk klara av själv anser jag. Nu är det iofs en enorm skillnad på högskolestudier och de studier jag bedrev nu sist men jag jobbade ju samtidigt som jag pluggade heltid och det GÅR ju. Säger man att man inte klarar det så tror jag att man säljer sig själv för billigt. Det är klart man klarar det! Det som är dåligt och som jag håller med om är att böcker kostar så mycket och att man behöver så många. Där borde finnas någon sorts gräns, rabatten man får är löjeväckande. Och nu vet jag inte den exakta gränsen för hur mkt man får tjäna men det var ju massor! Jag jobbar 64% och hade rätt till bidrag. Hallå liksom, det var ju stans lyx. Att få betalt för ingenting liksom. Man får BETALT för att gå i skolan, det är ett enormt privilegium.

Bli inte ledsen på mig Ellinor, jag kan vara lite hård och kantig men jag menar inget illa!

:-*

2009-11-13 @ 19:12:54
URL: http://underhuden.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Företag vill ju hellre anställa utbildat folk. Akademiker är mer värda i samhället. DÅ kan de gott bidra till utbildningen oxå tycker jag. Många "väljer" ju studentlivet för att det inte finns jobb oxå. Nä. Fy faan för alliansen och allt jävla skit de hittat på!



2009-11-15 @ 18:10:44
URL: http://skrubbaluttan.blogspot.com
Postat av: Jenny

Heh. Jag vill bara förtydliga att jag inte har särskilt mycket till övers för alliansen. Det finns däremot många saker som är bra. Eller som iallafall inte är helt dumma. Tex så tycker jag att folk ska försörja sig själva. Jobb ska löna sig. Man ska inte kunna a-kasse-stämpla sig igenom ett helt arbetsliv. Man ska inte tro att man ska bli försörjd bara för att man är så duktig och utbildar sig. Jag tycker över lag att vår generation är förbaskat bortklemad och gnällig (jag själv inräknad). Man får betalt om man jobbar punkt. Man får inte betalt om man inte jobbar. Sen finns det ju såklart undantag, tex människor som inte kan arbeta av den ena eller andra anledningen. Dem måste vi ta hand om och försörja. I den gruppen ingår inte folk som "inte klarar av" att jobba samtidigt som de pluggar.

2009-11-16 @ 09:45:09
URL: http://underhuden.webblogg.se/
Postat av: Catfight

Jenny: Fribeloppet om du studerar på heltid på högskola/universitet är ca 45 000. Slår man ut det på ett helt år får man MAX tjäna ca 3700/månad. Om man, som jag, har bidrag bara så kan man alltså aldrig få ihop mer än ca 6000 i månaden, som man ska klara ALLT på. Du som har barn får ju mer i bidrag och om man inte studerar heltid så får man tjäna mer.



Jag har ju haft väldig tur under min utbildning att jag har sluppit ta lån men jag har ju avstått från att jobba vissa terminer för att det är omöjligt att arbeta och studera heltid utan att gå in i väggen. Den här terminen handlar det mer om att jag inte får jobba så mycket som jag vill och är därför fattig. Att Jonny har varit arbetslös och att vi har levt på sparade pengar sen juni hjälper ju inte.



2009-11-18 @ 13:02:42
URL: http://catfight.blogg.se/
Postat av: SillJanne

Jenny, Jag ångrar bittert att jag läste kommentarerna till denna blogg när jag ser hur förvridet dina tankar går.

Vad gäller grundskolan så fundera runt vad skolplikten ger för krav och behov för Sveriges populas.

Vad gäller fortsatt utbildning så är den en galet billig investering för Sverige, som medför att landet kan utvecklas och konkurrera på den globala marknaden. Utan den skulle vi ännu snabbare nå dit vår egen Pol Pott, Alliansen, önskar, till 1600-talets klassamhälle och där följer även kvinnosynen.



Snälla du studera och skaffa lite insikt.

2009-11-18 @ 14:50:33
Postat av: SillJanne

Vill bara säga att jag redan nu ångrar personangreppen, jättefånigt, förlåt.

Ha d!

2009-11-18 @ 14:53:20
Postat av: Catfight

Bra Janne. Jag vill inte ha några personangrepp på min blogg... om du inte hade bett om ursäkt hade jag varit tvungen att slå dig över fingrarna med en linjal... old school.

2009-11-19 @ 00:49:56
URL: http://catfight.blogg.se/
Postat av: Jenny

Ellinor: När jag pluggade första gången fick jag inget extra för att jag hade barn. Fick samma som alla andra. Dock så var det på gymnasienivå vilket är en skillnad. Liten men ändock. De 300 man får extra för 3 barn är ju heller inga direkta pengasäckar så...

Ja? Jag förstår fortfarande inte varför man ska få mer. Jag anser fortfarande att man får göra vad man kan för att klara av att försörja sig själv.



Det är ju olyckligt att Jonny är arbetslös och inte kan bidra mer till ekonomin men det är ju inte ett argument för att du ska få mer i studiebidrag. Jag fattar att det bidrar till helhetsbilden but still.



Jag vill oxå säga, som jag sa till Jim när vi diskuterade detta, att det är jävligt enkelt att stå på utsidan och tala om hur andra ska göra och detta är ju endast mina åsikter. Jag försöker jämföra med den tid då jag studerade och "bara" hade 6000 i månaden och jag tycker inte det var lite pengar... Jag har däremot levt under extremt dåliga förhållanden när jag varit arbetslös och inte fått a-kassa. När jag fått välja mellan bröd till barnen eller mjölk till barnen. När jag inte kunnat äta eftersom all mat gått till barnen. Det var fattigdom för mig.



SillJanne: Nej, vet du vad. Bara för att jag inte har samma åsikt som du betyder inte det att jag saknar insikt eller är obildad! Vet hut!

Ja, utbildning är en investering för ALLA inblandade. För mig personligen oxå. Jag får ju utbildningen gratis, jag får en liten summa pengar varje månad jag studerar vad mer begär jag? Vi har det förjävla bra i det här landet! Och som bekant, mycket vill ha mer... Vad gäller kvinnosynen så har jag bitter erfarenhet av att vi ändå har 1600-talets syn kvar.

2009-11-19 @ 08:58:27
URL: http://underhuden.webblogg.se/
Postat av: Jenny

Ehm. Vänta här nu. Nu ska vi se vad jag missuppfattat ang. fribeloppet (som jag by the way inte sagt något om öht). När jag kollar på CSN så ligger fribeloppet på 53000kr/6 månader. När jag räknar så blir det alltså ca 8800kr/mån innan skatt. Skatten på så små belopp är alltså ungefär 1200kr vilket i sin tur betyder att man får tjäna 7600kr/mån.



Var räknar jag fel? Mtp att du säger att man bara får tjäna ungefär hälften...

2009-11-19 @ 09:49:19
URL: http://underhuden.webblogg.se/
Postat av: Catfight

Om du studerar heltid så studerar du inte 6 mån. Fribeloppet är olika beroende på hur mycket du studerar. Barntillägget som det ser ut idag är 1050 kronor.



Jag tycker också att 6000 kronor /månad är jättemycket pengar. När jag jobbade som mest och studerade samtidigt (och höll på att gå in i väggen) hade jag sammanlagt 5000 kronor/månad. Det är massor med pengar tycker jag. men jag hade aldrig klarat av min utbildning om jag hade fortsatt jobba så, det är ett heltidsjobb att plugga på universitetet.



Du talar automatiskt om fribeloppet när du tycker att folk ska jobba. Du får inte jobba hur mycket som helst och plugga samtidigt...

2009-11-19 @ 13:57:21
URL: http://catfight.blogg.se/
Postat av: Jenny

What? Vadå studerar inte 6 månader? Jag kollar alltså hur mkt det är PER 6 månader. Sen kommer ju en ny period. Tittade på om man studerar 10 terminer och fick då 53000 i fribelopp. Min misstanke var att jag tänkt fel på nåt sätt ang. perioderna.



Det där med barntillägget beror på hur många barn man har, vad du pluggar osv. Det fanns inte när jag pluggade som sagt. Sen när jag pluggade distans fick jag 300kr för 3 barn. Men det var ju inte på universitet.



Jag håller med om att det är ett heltidsjobb att plugga, faktiskt mycket jobbigare än att arbeta. Det har jag inte heller haft någon annan åsikt om. Det enda jag har sagt och som jag håller fast vid är att studieBIDRAGET inte bör höjas. Jag har inte haft någon åsikt om vad fribeloppet bör vara på och det är verkligen inte detsamma som BIDRAGET. Så, nej, jag talar inte automatiskt om nånting faktiskt.



Men Ellinor, om du inte klarar dig och kan betala hyra osv varför tar du då inte lånet?

2009-11-19 @ 15:52:38
URL: http://underhuden.webblogg.se/
Postat av: Jenny

Tillägg:

Barntillägget är inte på 1050. Det är på 508 för ett barn och 996 för 3 barn.



Barnbidraget ligger på 1050/barn. Men det har ju inget med studier att göra.

2009-11-19 @ 17:42:08
URL: http://underhuden.webblogg.se/
Postat av: Catfight

Jag vill inte ha ett lån att betala på resten av livet, därför tar jag inget lån...



Vi måste kolla på olika ställen eftersom vi får så olika siffror... konstigt.



Om man inte ska få mer i bidrag och du faktiskt anser att plugga är ett heltidsjobb... hur har du då tänkt att man ska ha råd att studera? Tycker du verkligen att man ska låna alla pengar man behöver under studietiden? På riktigt?

2009-11-19 @ 21:09:50
URL: http://catfight.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hela livet? Men du har väl inte så långt kvar nu? Och man är ju inte tvungen att ta fullt lån, jag menar om det är så svårt för er just nu...



Ja, märkligt det där. Jag kollar ju på CSN liksom.



Därför att jag inte tycker att det är ett faktiskt jobb även om det i perioder kan vara krävande som ett.

Jag tycker att staten redan betalar väldigt mycket när det kommer till studier, det kostar ju massor! Jag anser vidare att de alternativ som finns är fullgoda (med vissa reservationer för fribelopp osv). Därmed inte sagt att det passar för alla.



Jag läste i ett annat forum eller om det var på en annan blogg, jag minns inte, om en kvinna som sa att hon jobbade deltid, pluggade heltid och ändå kunde hämta sin son före 15:00 på dagis varje dag. Hon tyckte att lärarprogramemt (som hon gick) var det slappaste hon någonsin gjort och att man kunde komprimera det massor om man bara omorganiserade lite. När jag sökte ett andra jobb för ett tag sen så var där 12 st till förutom mig, alla pluggade olika år, olika program. Alla kunde jobba i princip heltid. De hade föreläsningar och dylikt 2 - 3 dagar i veckan. Ett par timmar varje förmiddag. Jag har hört och läst om massor av dylika saker vilket måste betyda att det finns många program som har jävligt mycket tid över. Tid över till jobb. Tid över att tjäna pengar. Så att man överlever.



Så ja, jag tycker att man ska låna pengar om man inte kan/vill/orkar jobba.

Men jag är ju inte allsmäktig och kan och vet inte allt, even I kan ha fel...



Men får jag fråga, hur mycket tycker du själv att du ska få betalt för att du utbildar dig? 3000 var för lite, vad är tillräckligt?

2009-11-19 @ 22:57:56
URL: http://underhuden.webblogg.se/
Postat av: Jim

Jag bara känner för att detonera en bomb härinne... kamikaze-style... Orkar fan inte ens läsa... Catfight indeed :)

2009-11-21 @ 15:23:58
Postat av: Catfight

Jenny: Det stämmer att vi inte har mycket schemalagt på universitetet. Vi har 2-3 tillfällen i veckan. Men det innebär ju inte att det är det enda vi gör. Allt beror på hur seriös du är med dina studier. Det finns säkert folk som inte tar sin utbildning speciellt seriöst som inte gör speciellt mycket mer än går på föreläsningarna. Men du vet hur jag är. Det är ju också det som regeringen gnäller över, det tar för lång tid för folk att få sin examen, och det har nog just med engagemang och seriositet att göra.



Men alla läser inte på lärarprogrammet. De som läser tekniska linjer är på uni. 8-17.



Jag tycker att man ska få så pass mycket pengar att man kan leva. Existensminimum åtminstone.



Jim: En diskussion är inte en fight.

2009-11-23 @ 14:32:11
URL: http://catfight.blogg.se/
Postat av: Jenny

Ja, det stämmer nog! Så är det ju överallt i livet...



Vad gäller ekonomin så kan vi kanske enas om att vi är oense i frågan :-)

2009-11-24 @ 18:41:58
URL: http://underhuden.webblogg.se/
Postat av: SillJanne

Jenny: Förlåt, jag var dum. Det är klart att det är okej att vi har olika åsikter.



Jag menar att det är något som är tokigt om inte alla medborgare ska få samma förutsättning att studera och att kunna ta sig ur fattigdom på eget bevåg. Genom nuvarande bidrag/lån-system är det nog så att många inte kan studera på samma villkor som de rike. Det går tillbaks till våra grundbehov, psykiskt fysiskt och socialt välbefinnande. Pengar ger tyvärr olika förutsättningar. Studieresultat påverkas nog bland annat av om du till exempel har råd att äta, eller om du kan sova fri från oro eller om det finns någon person med vilken du, på lika villkor, kan reflektera över vad som studerats.

Vad gäller genusfrågan har vi nog tyvärr bara börjat skrapa av det översta lagret från isberget, men det finns en större medvetenhet om att allt inte är riktigt rätt jämfört 1600-tal. Normer är trots allt det svåraste att bryta ned eller att ändra på. Hur ska vi kunna gå utanför våra paradigmer när vi inte vet att det går eller att det finns något utanför vår invanda levnadsmönster. Jag tror att det är kunskap. Å om vi då begränsar kunskapen till de rika och klassamhällets normer ,som enligt mig vill dit igen, så kommer nog kvinnan tyvärr fortsätta vara det osynliga könet.

2009-11-27 @ 12:14:44
Postat av: Jenny

Janne: Jag hade egentligen inte tänkt skriva eller säga något mer om saken men...



Först, du är förlåten. Det är lätt att "häva ur sig" svårare att be om ursäkt. applåderar :-)



Sen: Visst, i en perfekt värld så kan man ge studenter runt 8k i månaden i bidrag. Tyvärr sitter ju inte staten på ett obegränsat berg av guld. Pengarna måste komma någonstans ifrån och åtminstone jag är inte beredd att offra mer i tex sjukvården eller äldreomsorgen eller dyl för att studenter inte vill eller kan jobba. Sen tycker jag oxå att de som är rika, de som har föräldrar som kan försörja dem under studietiden de ska inte behöva skämmas för det. Det är väl jättebra och skönt för dem. Att inte alla har rika föräldrar är heller inget att sura över. De som inte har det (som jag själv tex) vi får jobba oss till vår egen rikedom. Om det är monetär rikedom är kanske en annan femma...

Nåväl, jag har sagt min sak med all önskvärd tydlighet tycker jag och nu tror jag att jag drar mig tillbaka iaf.

2009-11-30 @ 10:02:32
URL: http://underhuden.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0