Lägga ner energi

Igår frågade mina föräldrar mig hur jag orkade med att bli så arg på såna som hon i Malous morgon-TV och allt jag har att säga är; Hur orkar man med att INTE bli arg? De tyckte att jag borde lägga energin på att springa i skogen eller nåt istället men jag lägger min energi på att bli arg på såna saker för att göra det bättre för nästa generation. Att bli arg är viktigt för alla kvinnor i världen och historien. Tack vare arga kvinnor har jag möjligheter idag och tack vare arga kvinnor idag kommer tex. Jennys och Majas döttrar få det bättre.

10 anledningar att bli arg fortfarande:


1. Emmeline Pankhurst
Hon var ledare för Sufragetterna och blev arresterad sju (eller femton) gånger innan kvinnor fick rösträtt. Hon hungerstrejkade i fängelset och kämpade hårt för att kvinnor skulle få chansen att rösta. Hon lyckades till slut. Tack!


2. Aleksandra Kollontaj
Sovjetunionens första, och världens första, kvinnliga regeringsledarmot. Hon blev senare diplomat och var det första kvinnliga sändebudet i Europa. Hon ansåg att kvinnor över hela världen borde organisera sig och kämpa mot förtrycket. Därför engagerade hon sig i införandet av en årlig kvinnodag. Tack Aleksandra för 8:e mars!


3. Berit Ås
Norsk politiker som var partiledare för sosialistisk venstreparti. Hon etablerade teorin om Härskarteknikerna. De fem tekniker män outtalat använder för att förtrycka kvinnor. Tack Berit för att du ger oss en chans att stå emot dessa tekniker och synliggjorde mäns förtryck!


4. Grupp 8
Grupp 8 startades 1968 och har gjort mycket för oss kvinnor. De kämpade för rätten till fri abort, lika lön för lika arbete och (ropen skalla) dagis för alla. Tack grupp 8 för att ni gjorde dagis öppet för alla och att vi har fri abort i Sverige... tyvärr behöver vi fortfarande kämpa för lika lön för lika arbete.


5. Mary Wollstonecraft
Feminismens urmoder som 1792 skrev "Till försvar för kvinnans rättigheter" där hon skriver att kvinnor inte är underlägsna män utan bara saknar formell utbildning. Hon drev en skola för flickor och skrev många filosofiska feministiska teser. Tyvärr lämnades mycket ofärdigt då hon dog i barnsäng vid 38 års ålder. Tack Mary för att du satte igång tankar och startade utbildning av kvinnor!

 
6. Simone de Beauvoir
Författarinnan till "Det andra könet" 1949. Där hon fastslår att könen inte är av naturen givna utan konstruktioner skapade av samhället. Det kända citatet "Kvinna är ingenting man är, det är något man blir" är lika applicerbart idag, speciellt när det finns människor som hon i Malous morgon-tv eller Anna Anka. Tack Simone för att du öppnade våra ögon!


7. Shirin Ebadi
Irans första kvinnliga domare som 1979 förbjöds att utöva sitt yrke för att hon är kvinna. Hon har kämpat hårt för kvinnliga rättigheter men varken hot eller fängelsevistelser har kunnat tysta henne. Utanför Iran är hon mycket uppmärksammad och har bla. fått Nobels fredspris. I Iran har hon stämplats som ett hot mot regimen. Kämpa på Shirin!


8. Aung San Suu Kiy
Hon är Burmas demokratiskt valda stadsöverhuvud men har fortfarande inte fått chansen att styra då hon suttit i husarrest sen 1989. Hon har erbjudits frihet på villkoret att hon lämnar landet och aldrig mer återvänder men Aung vägrar vika sig för militärjuntan. Hon har fått många priser för sin icke-våldskamp, bla. Nobels fredspris. Hoppas du inte behöver dö martyrdöden Aung San Suu Kiy.


9. Ada Lovelace
En i raden av okända fantastiska kvinnor. Ada Lovelace var en otroligt duktig matematiker (trots att hon hade bröst!) och när hennes bekant skrev en artikel om en tidig typ av miniräknare gjorde hon fotnoter som överglänste hela artikeln. Dessa fotnoter lade grunden till hela det moderna datorspråket. Det enda som finns kvar som minne av Ada och hennes fantastiskt matematiska sinne är ett programspråk för datorer, ett datasystem, som USAs försvardeparement använder.


10. Vilken svensk kvinna som helst
En kvinna som riskerar att bli förtryckt av svenska samhället, på sin arbetsplats, i sitt hem. En kvinna som tvingas göra 90 % av det obetalda arbetet i hemmet. En kvinna som riskerar att bli våldtagen för att hon har kort kjol. En kvinna som får ca 1000 kronor mindre i lön än sina manliga kollegor.


Allt det här är stora anledningar till att bli arg. När en kvinna sitter i tv och berättar att kvinnor inte är lika smarta och inte riktigt lika mycket värda enligt hennes forskning, (som sen visar sig vara baserad på hennes personliga erfarenheter och inte alls någon forskning!) måste jag bli arg för alla kvinnors skull! Detta självhta som sprider sig bland kvinnor är fruktansvärt. Kvinnor är minst lika mycket värda som män och jag tänker inte låta någon trycka ner mig eller mina medsystrar!

Bli arg! Du får det! Du får ta plats! Du får finnas till! Du behöver inte be om ursäkt för dig själv!

Kommentarer
Postat av: becka

word!

2009-09-24 @ 13:10:14
URL: http://bloggis.se/lito
Postat av: Pappa B

Till min lilla flicka! Det är klart att du får engagera dig, men det är mest med omtanke om dej som vi(jag) tyckte att du skulle spara lite energi till andra saker som krafterna behövs till. Att du skulle ut och springa i skogen var ju bara ett dåligt exempel eftersom du inte är någon löpare!

Självklart blir världen mycket bättre för att några går före och bränner ner felaktigheter och orättvisor! Men man får mycket "stryk" då också.

2009-09-24 @ 20:11:53
Postat av: Jenny

"Att du skulle ut och springa i skogen var ju bara ett dåligt exempel eftersom du inte är någon löpare!"

Lol, vad sött! ;-)



Påtal om det där så fick jag höra från en av de få manliga kollegor jag har på jobbet när jag överrapporterade i förra veckan att jag inte kunde klara av vissa av mina arbetsuppgifter för "jag är ju tjej".



Alltså, utan att skriva för mycket så är det ungefär 5 ärenden som är så tunga att vi måste vara minst två på dem, helst tre. Jag påpekade att det känns som ett övergrepp att bända isär ett par spastiska ben för att sätta en blöja. Och att det i princip var omöjligt även fast vi var tre (en på vardera ben och en som satte blöjan). Jag tyckte att man måste kunna lösa det på ett annat sätt och påpekade igen att vi sliter ut oss för det är så tungt och att det inte är värdigt för personen i fråga. Den manliga personalen bara "ja, men det är ju för att du är tjej!" Jag bara "What? Nej du. Det är tungt och ovärdigt oavsett mitt kön." Och han bara "jomen, du är ju så liten!"

Just då i den stunden hade jag tamefan lust att visa honom exakt hur stark jag kan vara! Fucking retard.

2009-09-25 @ 09:34:28
URL: http://underhuden.webblogg.se/
Postat av: Catfight

Pappa: Du har rätt, men jag är villig att ta stryk för alla små flickor som ännu inte kan stå upp för sig själva. Det du sa till mig inspirerade mig ju också till att skriva det här blogginlägget så jag ser det som en bra sak.



Jenny: Så jävla typiskt. Att vara kvinna kan tydligen användas som anledning till det mesta verkar det som. På senaste tiden har jag verkligen stört mig på att kvinnan anses som svagare då det är kvinnor som utför de absolut tyngsta kroppsarbetena över hela jordklotet. Tänk på de kvinnor som bär 10 liter vatten på huvudet i flera mil för att kunna laga mat till sina familjer, har man mage att kalla dem svaga?! De kvinnor som bär barn på ryggen samtidigt som de arbetar hårt på risfälten, är de svaga? Eller de kvinnor som är som du, som lyfter och kånkar på andra människor hela dagarna, är de svaga? Skulle inte tro det. Kvinnor är starka som faan.

2009-09-25 @ 11:31:41
URL: http://catfight.blogg.se/
Postat av: Ann

Bra skrivet!

2009-09-25 @ 16:42:19
URL: http://porkandbeans.blogg.se/
Postat av: Mart

tack.

2009-09-26 @ 15:58:19
URL: http://martinaph.blogspot.com
Postat av: Manschauvinisten

Hallå... Du glömde på din Jenna Jameson på din lista. Hon har ju gjort a great deal för kvinnors sak i allmänhet!! :)

2009-09-27 @ 10:12:23
Postat av: Catfight

Ann: Tack ska du ha.



Mart: Varsågod.



Manschauvinisten: Vad anser du att JJ har gjort för kvinnors sak? Tycker du verkligen att hon passar på en lista tillsammans med Pankhurst och Wollstonecraft?

2009-09-28 @ 13:03:37
URL: http://catfight.blogg.se/
Postat av: Manschauvinisten

Nej, det gör hon inte. Det har du rätt i. Jag är inte manschauvinist egentligen... jag är bara låtsas :)



Saknar dock Emma Goldman.



2009-09-29 @ 19:18:48
Postat av: Anonym

Ja jag funderade på Emma Goldman... men jag valde bara tio random... självklart finns det en längre lista i hjärtat.

2009-09-29 @ 22:19:37
Postat av: sjostrand

Bra skrivet! Heja!

2009-10-01 @ 12:25:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0