Osynliggjorda flickor

Är inne på skolverkets hemsida för att hitta bra citat till mitt examensarbete. Jag går in i pdf-dokumentet Lpo 94 (Läroplan för det obligaoriska skolväsendet). Väl inne i dokumentet söker jag på vissa nyckelord: jämställdhet, kön och så. När jag söker på ordet flickor så PÅSTÅR datorn att det ordet inte finns i Lpo 94. Eftersom jag vet att det finns så söker jag på motsatsen: pojkar.

Då får jag träffar minsann! Jag får t.ex. upp meningen: 

Läraren skall verka för verka för att flickor och pojkar får ett lika stort inflytande över och utrymme i undervisningen, (s.13).


och meningen:


Skolan skall aktivt och medvetet främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter. Det sätt på vilket flickor och pojkar bemöts och bedöms i skolan, och de krav och förväntningar som ställs på dem, bidrar till att forma deras uppfattningar om vad som är kvinnligt och manligt. Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster. Den skall därför ge utrymme för eleverna att pröva och utveckla sin förmåga och sina intressen oberoende av könstillhörighet.(s,4)

Så ordet pojkar finns... men inte ordet flickor. Det är ju tydligt det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0