mat mat mat mat

Äntligen har jag gjort min vansinnigt goda linssoppa igen... Det var länge sen och jag hade typ glömt bort den. Det roliga var att jag inte hade receptet någonstans. Jag letade lite överallt och blev förvirrad för jag visste ju att jag hade lagt upp det på vegetariskt.com och då borde jag ju ha skrivit upp det någonstans också... Men nej. Jag hade bara delat med mig av det och inte sparat det till mig själv :)

Så jag var tvungen att logga in på sidan för att läsa mitt eget recept :) Det var roligt tyckte jag. Eftersom man måste vara medlem på sidan för att få läsa just det receptet så tänkte jag dela med mig av det här så att alla kan laga min goda linssoppa. Typiskt bra mat för studenter också eftersom den kostar i stort sett ingenting att göra.

Ingredienser
3 normalstora potatisar
2 gula lökar
1,5 dl röda linser
5 dl grönsaksbuljong
ca. 2 dl matlagningsgrädde
1 tsk sambal oelek
chilipulver
salt
vitpeppar
 
Fakta
Portioner:
Tillagningstid: 30-40 min.


 

Tillagning
skala och skär potatisen i fyrkantiga kuber. Hacka löken och stek allt i valfritt matfett tills löken blivit glansig. Häll i linserna och låt dem stekas med en liten stund. Häll i buljongen och låt allt koka i ca 20 minuter. Krydda med chili, salt och peppar och rör i en tesked sambal. Avsluta med att hälla i matlagningsgrädden och koka ihop.

Soppan avnjutes gärna med en klick creme fraiche eller turkisk youghurt då den blir ganska kryddig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0