Baader-Meinhof Complex

Kom precis hem efter att ha sett filmen Baader - Meinhof Complex och är berörd. Jag vill väldigt väldigt gärna veta vad någon som fanns och minns hur det var då tycker om filmen. Vad får man som dåvarande åskådare för bild av filmen?

Jag personligen som varken fanns eller minns blev fascinerad av hur häftig filmen var. Inte häftig på pang-pang sättet utan på det sätt att jag i början av filmen satt och önskade att jag var mer politiskt aktiv och kanske t.o.m lite civil olydnad skulle vara trevligt och på sin plats, men när filmen kommit en bit längre börjar jag byta sida... När filmen var slut ville jag inte alls hålla på med civil olydnad längre. Det tyckte jag var häftigt.

Det är intressant hur kampen helt plötsligt tar över. Kampen blir viktigare än det man faktiskt kämpar för.

Jag som ganska nyligen skrev en uppsats om civil olydnad känner mig helt plötsligt väldigt kluven. Civil olydnad ser jag som något relativt positivt men var går gränsen mellan civil olydnad och våld?

I min uppsats tog jag Sufragetterna som ett bra exempel på civil olydnad. En civil olydnad jag personligen är tacksam för att den genomfördes. Jag citerade även en av deras ledare som sa: "We do not want to be law breakers, we want to be law makers." Men är det rätt? Sufragetterna slogs för något som jag håller med om, är det därför det är rätt?

Var går gränsen? Vem är frihetskämpe och vem är terrorist?

Det är ju en otroligt komplex fråga som är värd att fundera över. Jag tror inte det finns några enkla svar men det är som sagt värt att tänka på...

Se filmen och fundera.

Kommentarer
Postat av: Che Guejim

hasta la victoria siempre!!!

2009-02-06 @ 05:13:34
URL: http://jimblomqvist.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0