Roskilde referat



Jaha då har man avverkat årets festival också. Årets festival var inte fantastisk. Den var okej. Men då måste man förstå att okej är väldigt väldigt bra... bara inte fantastiskt.


Det var ingen spelning som fick mig att skrika av glädje eller dansa runt i år. Visst, Robyn var jättebra. Hon showar som bara den och hennes musik är asbra. Roligt också att hon har mixat om alla låtar hon gjort så även om du kan låtarna och har hört dem förut så får du en helt ny musikupplevelse när du ser henne live.

Det bästa under festivalen var Patti Smith. Men det var det bara jag i mitt cmp som tyckte. Men jag måste hålla med festival avisens recensent om att det var lidt før blød. Allltså, det var lite mesigt. Jag tycket ändå att gudinnan av rock ska kunna rocka mer. Höjdpunkten var när hon körde Lou Reeds Perfect Day. Det var fint.

En jävligt sjuk grej som jag upptäckte under året är att Prince ser likadan ut som han gjorde för många många många år sen. Hur faan gick det till?!



Han kan inte sjunga förresten... Första låten skrattade jag, andra låten blev jag uttråkad och efter typ fyra låtar åkte vi hem.

En annan sak jag lärde mig under festivalen som man kanske skulle kunna tycka att jag borde ha vetat redan innan är att om man börjar dricka vin vid 10.30 på morgonen och sen dricker vin hela dagen i samma takt som andra dricker öl så blir man full. Väldigt full. Sen kräks man lite. Men det är en lärdom jag nu tar med mig i resten av livet.

Jag köpte en fin väska också...

 



En sak som slår mig varje år är den i stort sett obefintliga brottsligheten. På Roskilde Festivalen är det 100.000 människor. ca 75.000 betalande och 25.000 volontärer som arbetar. Det är lite större befolkning är Örebro. I Örebro skedde det under år 2009 20.805 brott. Det blir ungefär 400 brott i veckan. På Roskilde händer det i stort sett ingenting. Det värsta året rent brottsmässigt var för några år sedan då det var ca 30 tältstölder och två våldtäkter. Jämför det med Örebro en vecka.

Det intressanta här är människorna. Vad är det för människor som är på festivalen? Du har folk med dreads, läderkläder, långt hår, emos, trancefolk, hårdrockare, punkare, metalheads etc. etc. Allt det som människor i "vanliga världen" ser som mördare, våldtäktsmän, knarkare, barnarövare osv. "Vanligt folk" låser bildörren när hårdrockaren Axel går förbi eller när punkaren Lisa går förbi. Men hur ligger det egentligen till? Jag är glad att jag är en del av dem och inte en del av "vanligt folk". Om alla vi kan samsas en vecka på en liten liten plats utan att skada varandra eller stjäla varandras saker förstår jag inte varför människor i vanliga världen inte klarar av samma sak.

Nu är ju det här bara en reflektion jag gjort och inget statistiskt fastställt. Men jag vet i alla fall att jag känner mig mycket tryggare i brandgata 13 eller vid P 86 än vad jag gör på drottninggatan eller vid City grillen.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0