Erkännande

Jag erkänner. Jag är en miljöbov. Jag dödar naturen runt omkring oss. Jag brukar duscha ganska länge och ibland tar jag bad. Ja, BAD! Jag köper engångsmuggar med kaffe nästan varje gång jag är på universitetet. Det kan bli upp till 5 muggar på en vecka! Och som om detta inte vore nog så har jag massor med apparater som står på stand-by i lägenheten. Datorn är nästan alltid på och jag sköljer disken under rinnande vatten.

Men jag försöker också rädda planeten. Samtidigt som jag dödar den. Jag äter inte kött. Bara en sån sak sparar otroligt mycket mer på miljön än vad man kan tro. Jag åker väldigt sällan bil. jag cyklar eller åker buss när jag ska någonstans. Hemma källsorterar vi så mycket vi kan och jag pantar givetvis burkar och flaskor. Vi försöker också använda komposten hemma (men vi har varit dåliga på det på senaste tiden) Varje månad åker en hundralapp från mitt bankkonto till WWF också.

Vi är alla skyldiga till att förstöra planeten, men det viktiga är att inte ge upp. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Om alla bara tänkte efter en extra gång skulle vi kunna göra en jättestor skillnad. Varje kilo kött som produceras motsvarar 10 kg koldioxid. om man väljer bort kött en gång i veckan gör det stor skillnad.

Jag har dåligt samvete hela tiden och jag önskar att alla på planeten hade det. Vi måste sluta jämföra oss med alla andra och se till vad vi själva kan göra. Amerikaner som folk är otroliga miljöbovar men om vi jämför oss med dem räddar vi inte planeten. Det handlar inte om att man ska känna sig duktig, det handlar om att rädda vår värld och se till att överleva.

vad gör du för att överleva?

Kommentarer
Postat av: Jenny

Det är populärt att lägga skulden på individen när klimatkatastrofer staplas på varandra. Ja, det är ditt fel, du som inte köper tillräckligt mycket kravodlat och duschar alldeles för länge. Engångsmuggarna ska vi inte ens tala om. Men det man gör genom att skuldbelägga individer är att skifta fokus från de stora skillnader man kan åstadkomma med (nödvändig) politisk styrning. Varför tillåts provborrning efter olja i känsliga ekosystem i Antarktis till exempel, när det är hög tid att skrota oljeberoendet?



Man får göra lite av varje, och framförallt inte klandra sig själv. Tryck på dem som bestämmer istället. :)

2010-10-28 @ 14:53:38
URL: http://babyroyale.wordpress.com
Postat av: Mart

jag har också ständigt dåligt samvete. Jag vet att jag skulle kunna göra så mycket mer. Tex flytta ut på landet, bli självförsörjande och sluta shoppa.



En kompis sa en gång till mig att jag kunde göra nästan vad jag ville som är miljökasst för att jag helt enkelt inte äter kött eller fisk samt främst äter efter säsong. Han äter kött och jag kunde höra bitterheten i hans röst.



Jag brukar ta med mig krav-kaffe i termos. Ibland iaf. Och så bor jag litet, har strul med CSN, befinner mig utanför trygghetssystemet (a-kassa, sjuklön). Lever verkligen på under existensminimum men tänker inte klaga, för jag kan gå!

2010-10-28 @ 20:21:04
URL: http://reservmart.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0