Rädslan för att bli en snobb

Jag tittar på det nya humorprogrammet på tv 4 med den svenska humoreliten. I programmet, som utspelar sig på ett varuhus, finns en väldigt rolig kvinna som arbetar i bokhandeln. jag tycker att hon är rolig för att hon påminner mig om... mig. "Har ni den nya Camilla Läckberg-boken?" Frågar en kund. Varpå biträdet svarar "Det här är en bokavdelning, inte ett grovsoprum." HAHAHAHA!

Jag är rädd för att jag är en snobb. Jag VILL inte vara en snobb men tyvärr är jag på god väg att vara en akademisk snobb. En sån som anser att universitetsutbildning är det enda rätta. Som anser att Camilla Läckberg är bättre som pappersmassa än som litteratur och som driver med folk som särskriver precis som hon i humorserien.

Jag hoppas bara på att ingen ska komma på mig. Hur avsnobbifierar man sig? Jag är livrädd för att jag ska bli en sån som ser ner på andra. Hjälp mig!

Kommentarer
Postat av: Kalle

Du ser på det åt fel håll. Acceptera och njut av din snobbighet. Det är ju trots allt vi snobbar som vet bättre. Låt pöbeln ha sin dussinlitteratur, vi behöver ju inte skratta dem i ansiktet, men väl bakom deras ryggar. ;)



Skämt åsido, men om snobbighet är att inte gilla Camilla Läckberg och särskrivningar, then sign me up!

2010-09-30 @ 07:47:33
Postat av: Catfight

okej... det känns lite bättre. Men jag är ändå orolig.

2010-09-30 @ 09:46:57
URL: http://catfight.blogg.se/
Postat av: Jenny

Det där är bara jävligt sorgligt tycker jag. Jag är praktexemplet på de som man ser ner på. Ingen utbildning på "hög" nivå och innehavare av ett skitjobb. Frågan är väl egentligen varför man anser sig smartare bara för att man läst på högskola. Blir man smartare då? Det är oerhört frustrerande att anses ovärdig i diskussioner bara för att man inte gått på x antal föreläsningar under x antal år... Jag är lite mindre vetande liksom. Precis som jag är som kvinna. Jag är inte lika mycket värd.

2010-09-30 @ 11:12:42
URL: http://underhuden.webblogg.se/
Postat av: Catfight

Eller hur. Självklart är man inte mindre värd. Man är ju inte automatiskt dummare heller(Du vet ju hur några av de som läser på högskola är):)



Men jag är så himla rädd för att folk ska uppfatta mig som en sån. Jag tycker ju mest att korkade människor är korkade och smarta människor är smarta, men tänk om man ser mig som en snobb!



Jag är rädd.

2010-09-30 @ 17:43:49
URL: http://catfight.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag uppfattar verkligen inte dig som en snobb. Verkligen inte. Jim är en litteratursnobb, jag brukar ta ned honom på jorden ibland ;-P Men det är ok att vara kräsen med sådana saker... Ser det just som det, kräsenhet (eller vad man nu ska säga). Men när man börjar nedvärdera människor för att de inte är utbildade och får det till att de är dumma, då har det gått för långt. Jag har stött på en massa sådana människor. Du och Jonny är inte sådana. Mot mig iaf :-)

2010-09-30 @ 18:06:20
URL: http://underhuden.webblogg.se/
Postat av: Catfight

nej du är speciell :) Alla andra obildade fuckers brukar vi spotta på ;) (OBS! IRONI ifall någon missade det)

2010-09-30 @ 18:36:44
URL: http://catfight.blogg.se/
Postat av: JiM

jaha, fick jag mig en känga också...

2010-09-30 @ 20:11:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0